wejść od 12.12.07
Oferty Pracowników, Oferty Pracodawców, praca w internecie
> Twoja strona WWW <
z nami założysz i zarobisz
Promocja strony WWW
Pozycjonowanie strony WWW w wyszukiwarkach Tani hosting !!!
> Programy partnerskie Zarób na stronie WWW!!!!
Złote Myśli
Google AdSense
CnebPoints
Allegro
P. Wapacz
CzasNaEBiznes - żródło wiedzy o internetowej gospodarce
Serwis z eBookami
> Oferty pracy pracodawcy/pracowników
Ogłoszenia pracowników
Ogłaszenia pracodawców
eBooki do ściągnięcia dla pracownika i pracodawcy

Gdzie wpłacac pieniądze

Najlepsze konta bankowe
PayPal
MoneyBookers
> Kontakt
> Pogoda, imieniny
> Bramka SMS

Serwisy partnerskie

Promocja strony WWW

Bannery i buttony
Wymień się buttonami lub bannerami z jak największą liczbą stron, a szczególnie tych bardziej znanych (inna sprawa jak ich namówić do wymiany :-). Jeśli trudno Ci znaleźć chętnych, możesz się zapisać do jednego bądź nawet kilku systemów wymiany bannerów (adresy znajdziesz w rozdziale: Dodatki). Taka wymiana polega na tym, że umieszczasz na swojej stronie (albo lepiej na wszystkich podstronach) banner systemowy, który powoduje wyświetlanie reklam innych uczestników systemu, a w zamian za to Twój banner jest wyświetlany na innych stronach. Podstawą oceny przydatności takiego systemu jest tzw. ratio - np. ratio = 2:1 oznacza, że na każde 2 wyświetlenia bannerów systemowych na Twoich stronach, otrzymasz 1 wyświetlenie Twojego banneru u innych uczestników systemu. Zatem im wyższa jest druga liczba ratio (w stosunku do pierwszej), tym lepiej, bo Twój banner będzie częściej wyświetlany. Następne pojęcie z tym związane to CTR (Click Through Rate) - jest to procentowy stosunek ilości kliknięć w banner do ilości jego wyświetleń. Im wyższy CTR, tym wyższa skuteczność reklamy. Przy czym należy zauważyć, że są dwa rodzaje wskaźnika CTR: Twojego banneru wyświetlanego na innych stronach (skuteczność Twojej reklamy) oraz bannerów wyświetlanych w Twoim serwisie (skuteczność reklamy na stronach Twojego serwisu). Z naszego punktu widzenia znaczenie ma tylko pierwszy z nich, ale wiele systemów wymiany wymaga również, aby drugi wskaźnik był na określonym poziomie. Często od tego zależy także, czy Twój banner będzie wyświetlany na popularnych stronach - z wysokim CTR - czy na takich, gdzie ilość kliknięć (skuteczność reklamy) jest niewielka.

Jednak wymiana bannerem czy buttonem z wieloma serwisami to nie wszystko. Aby zachęcić użytkowników do klikania w banner, należy go odpowiednio przygotować. Samo statyczne logo serwisu to bardzo zły pomysł. Wskazane jest tutaj używanie animacji, jaskrawych kolorów, które od razu zwracają uwagę oraz napisów zachęcających do klikania. Tekst na bannerze powinien być w miarę krótki - zostawienie pewnych niedopowiedzeń może dodatkowo zachęcić do odwiedzin. Dobrze jest dobrać właściwe wyrazy na reklamie: umieszczenie napisu "za darmo" da raczej lepsze rezultaty niż np. "zadłuż się" :-). Często dobre rezultaty dają bannery imitujące różnorakie kontrolki i okna dialogowe systemu Windows - np. przycisk OK, rozwijane menu, które zachęca do sprawdzenia co jest dalej albo pole z częściowo zakrytym tekstem i z widocznymi suwakami do przewijania treści (użytkownik chcąc zatwierdzić wybór przyciskiem OK, rozwinąć menu lub przesunąć suwaki, podświadomie kliknie banner, co spowoduje przejście do Twojego serwisu). Nie będę tutaj więcej się o tym rozwodził, ponieważ w sieci znajdziesz mnóstwo artykułów opisujących jak zrobić skuteczny banner. Często są one zamieszczone nawet na stronach systemów wymiany bannerów.

Ważne jest, aby przestrzegać przyjętych rozmiarów bannerów (468x60 lub 400x50 pikseli - ten drugi rozmiar przyjął się szczególnie w polskim Internecie) oraz buttonów (88x31 pikseli). Pilnuj również, aby pliki bannerów i buttonów nie miały zbyt dużej objętości, ponieważ wydłuża to wczytywanie strony i zmniejsza prawdopodobieństwo kliknięcia. Zmniejszenie objętości można uzyskać przez kompresję graficzną obrazków, którą obsługuje praktycznie każdy bardziej zaawansowany program graficzny.

Nie bój się przesadnie konkurencji - wymiana linków może przynieść pozytywny rezultat tylko na stronach o podobnej tematyce. Raczej trudno będzie znaleźć czytelników, którzy zechcieliby przenieść się na stronę np. o motoryzacji, poprzez kliknięcie linku na stronie z wierszami :-). Zyskujesz na tym podwójnie: czytelnicy będą mogli przenieść się na Twoją stronę bezpośrednio z innych serwisów, a ponadto podniesiesz swoją pozycję na listach wyszukiwania (dzięki pojawieniu się nowych linków do Twojej strony WWW).

Pop-up
Ta forma reklamy jest zdecydowanie najmniej lubiana przez czytelników stron WWW. Powoduje ona wyświetlenie przy wchodzeniu na naszą stronę dodatkowego okienka reklamowego (typu pop-up lub pop-under). Istnieją również systemy wymiany takich okienek - podobnie jak bannerów. Chociaż taka reklama jest bardzo skuteczna, bo użytkownik nie musi klikać w żaden banner, a strona i tak się otwiera, to taktyka ta nie zawsze jest dobra. Czytelnicy po otwarciu takiego okna zwykle od razu je zamykają - zatem właściwie nie wiadomo ile razy nasza strona została tylko otwarta, a ile razy ktoś się nią rzeczywiście zainteresował. Poza tym wielu internautów ma zainstalowane specjalne programy blokujące okienka pop-up. Zatem ta forma reklamy jest bardzo niebezpieczna i może czasem przynieść więcej szkód niż korzyści (zniechęcenie dotychczasowych czytelników serwisu, którzy przestaną nas odwiedzać), dlatego dobrze rozważ, czy rzeczywiście Ci się to opłaca.

Spam
O tym nie będę wspominał. Chyba nikt nie lubi dostawać niechcianych listów :-(. Jeśli nie chcesz zostać okrzyknięty oszustem, absolutnie nie stosuj tej metody!

Konkursy i rankingi
Zgłaszając stronę do różnych konkursów WWW oraz rankingów stron możesz również powiększyć odwiedziny serwisu. Jeśli otrzymasz nagrodę, Twój serwis może zostać opisany w bardziej znanym portalu, co podnosi renomę Twojej strony oraz zwiększa odwiedziny - zalety są oczywiste. Rankingi stron to natomiast pewne uporządkowane zestawienia serwisów o podobnej tematyce. Ponieważ wiele osób poszukuje wartościowych stron właśnie w takich rankingach, więc nie muszę chyba dodawać jakie to może wywrzeć skutki na odwiedzalności serwisu. Aby uzyskać wyższe miejsce w rankingach zwykle trzeba umieszczać na swojej stronie specjalny button. Użytkownicy, którzy klikną w niego, zagłosują tym samym na Twoją stronę w rankingu, dzięki czemu przesunie się ona na wyższą pozycję.

Powiedz o swojej stronie
Wydawać by się mogło, że to już wszystkie podstawowe metody promocji. Zapomnieliśmy jeszcze o najprostszej, ale bardzo często niesłusznie bagatelizowanej. Możesz po prostu osobiście lub poprzez swoich czytelników powiadomić o swojej stronie innych internautów. Można to robić przez e-mail, znane komunikatory internetowe np. Gadu-Gadu czy Tlen (dobre rezultaty może dać ustawienie w statusie opisowym adresu swojej strony), informując o stronie na grupach i forach dyskusyjnych (szczególnie o zbliżonej tematyce) - możesz podać adres swojej strony w działach "Nowe strony" lub "Oceń stronę". Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wielki przyrost oglądalności może przynieść ta prosta metoda. Naprawdę warto poświęcić trochę czasu, a rezultaty same Cię zaskoczą! Inną formą powiadamiania o stronie może być postaranie się o umieszczenie jej na CD-ROMie jakiegoś znanego czasopisma (np. Internet). Niestety ta forma jest zarezerwowana tylko dla naprawdę wartościowych serwisów.

Tworzenie społeczności
Co to naprawdę oznacza? Strony WWW to coś więcej niż zwykła książka czy czasopismo. Serwisy internetowe pozwalają na pewną interaktywność z użytkownikiem - to właśnie najważniejsza przyczyna, która sprawia, że gry komputerowe są tak popularne. Jak można zwiększyć interaktywność serwisu? Najprostsze metody to dodanie księgi gości, forum dyskusyjnego czy chat-room'u (darmowe dodatki na strony WWW znajdziesz w rozdziale Dodatki). Czytelnicy wpisując się do księgi, a jeszcze lepiej wypowiadając się na forum - szczególnie takim z możliwością rejestracji użytkowników i edycji profilu - czują się bardziej związani z serwisem i częściej go odwiedzają. Mają też większą skłonność powiadamiania o nim innych, co znowu zwiększa oglądalność. Natomiast chat-room'y pozwalają nawiązać znajomości między czytelnikami serwisu, co również jest dobrą metodą zatrzymania użytkowników na dłużej.

Do księgi gości czytelnicy wpisują się zwykle tylko raz, na forum nie każdy lubi przebywać, natomiast utrzymanie dobrego chat-room'u wymaga wielu aktywnych użytkowników. Aby zapewnić stały kontakt z czytelnikami, można wprowadzić możliwość dodawania komentarzy do artykułów na stronie. Po pierwsze doda to większą interaktywność do serwisu, a po drugie następni czytelnicy widząc wcześniejsze komentarze odniosą wrażenie, że strona jest bardzo popularna. Oczywiście w takim przypadku trzeba się również liczyć z nieprzychylnymi opiniami, które naprawdę mogą człowieka zdołować - szczególnie jeśli są nieprawdziwe :-(

Poza tymi metodami bardzo dobre rezultaty daje lista subskrypcyjna (tzw. Newsletter). Na pewno widziałeś takie rozwiązania w wielu popularnych serwisach. Użytkownicy którzy chcą być na bieżąco informowani o wszystkich nowościach w serwisie, podają - zwykle na stronie głównej - swój e-mail. Potem autor, kiedy wprowadzi jakieś zmiany na stronie, wysyła informacje o tym do wszystkich zapisanych. Pamiętaj, że należy dać użytkownikom możliwość wypisania się z takiej listy (tzn. usunięcia własnego adresu e-mail z bazy)! Nie udostępnienie takiej opcji to zwykły spam, a to na pewno nie przysporzy Ci zadowolonych czytelników. Oczywiście ręczne tworzenie listy subskrypcyjnej mija się z celem. Istnieją wyspecjalizowane programy, które robią to automatycznie. Większość serwisów korzysta jednak ze specjalnych skryptów (najczęściej PHP), które rozwiązują wiele problemów (darmowe skrypty znajdziesz również w rozdziale: Dodatki). Pamiętaj jednak, że adresów e-mail powierzonych w ten sposób, musisz pilnować jak oka w głowie. Jeśli wyda się, że wpadły w niepowołane ręce, Twój serwis zapewne straci całą - jakże trudno wypracowaną - renomę. Do Ciebie należy decyzja czy zdecydujesz się skorzystać z darmowych komponentów udostępnianych przez innych i ryzykować, że przejmą oni adresy Twoich czytelników.

Następny sposób przyciągnięcia czytelników do serwisu na dłużej to wprowadzenie mechanizmu rejestracji i logowania użytkowników. Można np. udostępniać jakieś zasoby na stronie tylko osobom zalogowanym. Chociaż rejestracja może być darmowa (taką polecam), to każdy zarejestrowany użytkownik będzie raczej pamiętał o serwisie, skoro się już w nim logował i jest bardzo prawdopodobne, że jeszcze kiedyś tu powróci.

Darmowe gadżety
Każdy wie, że do serwisu najbardziej przyciągają przydatne gadżety oferowane za darmo. Jeśli możesz udostępnić na swojej stronie coś takiego, na pewno skusi to więcej intarnautów. Ważne jest jednak, aby oferta była naprawdę przydatna i poszukiwana. Nikt przecież nie przyjmie - nawet za darmo - czegoś co mu jest zupełnie niepotrzebne i mało atrakcyjne. Dobre rezultaty daje także naprawdę przemyślany dział "Download", który współgra z tematyką strony. Nie ma sensu umieszczać tam co popadnie, lecz tylko rzeczy potencjalnie przydatne czytelnikom tej właśnie strony. Możesz również organizować na swojej stronie różnorodne konkursy. Rodzaj nagród zależy od Twojej pomysłowości.

Współpraca
Po co rywalizować z konkurencją, skoro można ją zupełnie zlikwidować, podejmując z nią współpracę? Oczywiście nie w każdym przypadku jest to możliwe, a jeśli nawet, to wymaga zwykle daleko idących kompromisów, ale myślę, że warto spróbować. Nie od dzisiaj wiadomo jakie korzyści płyną z fuzji kilku firm - duży koncern może znacznie więcej! Inna metoda współpracy to szukanie współredaktorów serwisu. Każdy ze zwerbowanych autorów otrzymuje własny dział i zobowiązuje się regularnie pisać do niego artykuły. Jest to sposób przydatny szczególnie dla serwisów o bardziej rozległej tematyce i może przynieść niezwykle duże korzyści. Również ta metoda nie jest dla wszystkich, ponieważ czasami po prostu charakter strony na to nie pozwala.

Udostępnianie materiałów
Po co udostępniać część swojej pracy w innych - nierzadko konkurencyjnych - serwisach? Chociaż na pierwszy rzut oka nie widać tutaj sensu, jest to naprawdę dobra metoda promocji. Np. pod każdym naszym artykułem możemy wymagać wstawienia specjalnej stopki z naszym imieniem i nazwiskiem oraz linkiem do naszej strony, dzięki któremu czytelnik będzie się mógł przenieść do źródła. Ponadto jeśli internauta natrafi na nasze artykuły w wielu miejscach sieci, wyrobi sobie o nas i o naszym serwisie lepsze zdanie, a dodatkowo zapewniamy sobie następne linki do naszej strony WWW (wyższa pozycja na listach wyszukiwania). Oczywiście udostępniać można nie tylko artykuły, ale również grafikę, skrypty i inne ciekawe rzeczy związane z charakterem strony. Jest to jednak metoda raczej dla już popularnych serwisów, ponieważ nikt nie będzie chciał umieszczać materiałów mało znanej osoby chyba, że są naprawdę dobre i potrafimy o tym przekonać innych.

To na pewno jeszcze nie wszystkie metody zwiększania popularności stron WWW, niemniej przedstawione tutaj porady powinny Ci przynajmniej pomóc wybić się z internetowego "szumu informacyjnego". Niektóre z opisanych sposobów bez przeszkód można zastosować na każdej stronie, inne są bardziej skomplikowane. Jedne dają szybkie rezultaty, a na wynik drugich trzeba czekać nieraz bardzo długo. Jednak każdy może wybrać jakąś formę promocji - im więcej tym lepsze rezultaty uzyskamy. Człowiek uczy się całe życie, a realia w sieci zmieniają się niemal każdego dnia. Żeby być na bieżąco, trzeba ciągle pogłębiać swoją wiedzę. Dlatego zachęcam do większego zainteresowania się tym tematem.

Jeżeli jesteś zainteresowany zaprojektowaniem strony www lub/i jej promocją oraz aktualizacją skontaktuj się z nami przez email gelos29@wp.pl






<noembed> <noscript><noscript> <iframe><iframe> <noframes>